25 Ιουν 2014

Γνωριμία με τον Πολιτισμό της Ευρώπης, ΣΤ΄ ΤΑΞΗ, 2013-2014


1.       ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η διαθεματική εργασία «ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗς» , διάρκειας 6 μηνών, πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2013-2014 από τους μαθητές της Στ΄ τάξης του 2ου Δημοτικού σχολείου Λευκίμμης με την καθοδήγηση της καθηγήτριας γαλλικών Ευαγγελούδη Αναστασίας και του δασκάλου Παπαβλασόπουλου Αριστοφάνη.
Στα πλαίσια της εργασίας μας τέθηκαν ως βασικοί στόχοι οι παρακάτω:
1.       Καλλιέργεια του ενδιαφέροντος των παιδιών ηλικίας 11-12 ετών της Στ΄τάξης για την Ευρώπη και την Ευρωπαική ένωση
2.       Ενημέρωση των παιδιών για τις βασικές πτυχές στην Ευρώπη
3.       Πληροφόρηση σχετικά με τη γεωγραφία της κάθε χώρας
4.       Γνωριμία των παιδιών με την κοινή ιστορία και ανάπτυξη της Ευρώπης
5.       Aναφορά στα σημαντικότερα μνημεία των χωρών της Ευρώπης και στη σημασία τους
6.       Κατανόηση των τοπικών συνηθειών, ηθών και εθίμων
7.       Γνωριμία με την τέχνη μέσα από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους.
8.       Διεύρυνση της έννοιας του πολιτισμού, η αναγνώριση της σημασίας των διαφορών και των ομοιοτήτων και η συνειδητοποίηση της αξίας άλλων χωρών και πολιτισμών.
Ακολουθώντας τη μέθοδο projectχωρίσαμε τα παιδιά σε 6 ομάδες (των 2 ατόμων) έτσι ώστε να δουλεύουν ομαδοκεντρικά. Στη συνέχεια, μοιράσαμε τις εργασίες που ανατέθηκαν στην κάθε ομάδα με σκοπό το κάθε παιδί να γνωρίζει το πεδίο αναζήτησης και συγκέντρωσης πληροφοριών για να μπορεί μετά την ολοκλήρωση της εργασίας του, να την παρουσιάσει στην τάξη. Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να σημειώσουμε ότι η κάθε ομάδα είχε αναλάβει τις ευρωπαικές χώρες που η ίδια είχε επιλέξει. Πιο συγκεκριμένα, γράψαμε στον πίνακα όλες τις ευρωπαικές χώρες και δώσαμε τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν την ή τις αγαπημένες τους.
Αρχικά, η πρώτη επαφή με την έννοια του πολιτισμού της Ευρώπης έγινε μέσα από βιβλία και εικόνες επιλεγμένα από τους δασκάλους. Ως πρώτη εργασία λοιπόν επιλέχθηκε η συμπλήρωση κοινού ερωτηματολογίου. Πιο συγκεκριμενα, οδηγήσαμε τα παιδιά στην αίθουσα υπολογιστών του σχολείου έχοντας μοιράσει το ερωτηματολόγιο και έχοντας υποδείξει ασφαλείς ιστότοπους (www.wikipedia.gr, www.europa.eu). Εκεί τους δώσαμε την ελευθερία να συλλέξουν τις απαραίτητες πληροφορίες που θα τους επιτρέψουν να μελετήσουν το θέμα, να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο και να το παρουσιάσουν οι ίδιοι εν συνεχεία στην τάξη. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η κάθε ομάδα έπρεπε να συμπληρώσει το ερωτηματόλογιο για κάθε ευρωπαική χώρα που της είχε ανατεθεί.Η διαδικασία αυτή διήρκησε περίπου 3 μήνες.
Ως δεύτερη εργασία (διάρκειας δυο ωρών) ανατέθηκε η εύρεση των σημαντικότερων μνημείων της κάθε χώρας από την ιστοσελίδα της βικιπέδια, όπου και τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν τα σημαντικότερα εξ αυτών, να δημιουργήσουν νέους φακέλους στον υπολογιστή όπου εργάζονταν και να τα αποθηκεύσουν.
Αφού ολοκλήρωσαν τη διαδικασία αυτή, τους αναθέσαμε μια τρίτη εργασία (διάρκειας τεσσάρων ωρών) που αφορούσε τη ζωγραφική του πολιτιστικού χάρτη της κάθε χώρας. Για να εξηγήσουμε την εργασία αυτή, πρέπει να αναφέρουμε ότι, από την ιστοσελίδα της Ευρωπαικής Ένωσης (www.europa.eu), κατεβάσαμε μια δραστηριότητα, η οποία είχε ως θέμα το χρωματισμό του χάρτη της κάθε ευρωπαικής χώρας, ο οποίος όμως δεν είναι ούτε πολιτικός ούτε γεωφυσικός χάρτης. Είναι ο πολιτιστικός χάρτης των μνημείων, των σημαντικότερων εκπροσώπων πολιτισμού και των σημαντικότερων εθίμων. Το κάθε σκίτσο είχε πάνω ένα αριθμό δίνοντας τη δυνατότητα στον κάθε μαθητή να ανατρέξει στην ιστοσελίδα και να βρει το όνομα του κάθε μνημείου ή ανθρώπου.
Στη συνέχεια η τέταρτη εργασία (διάρκειας δύο ωρών) αφορούσε τη σχεδίαση του χάρτη της Ευρώπης και τη δημιουργία του εξ αρχής σε μορφή παζλ-κολάζ. Πιο συγκεκριμένα, σ΄ένα μεγάλο χαρτόνι, τα παιδιά σχεδίασαν τον χάρτη, στη συνέχεια έκοψαν σε χρωματιστά χαρτόνια κανσόν τη κάθε χώρα και στο τέλος τα κόλλησαν σε μεγάλο λευκό χαρτόνι.
Η πέμπτη εργασία(διάρκειας δύο ωρών)που ακολούθησε ήταν η δημιουργία τρισδιάστατης κατασκευής των μνημείων των χωρών της Ευρώπης σε χαρτόνι μακέτας.
Η έκτη εργασία (διάρκειας δυο ωρών) είχε σχέση με μια έκθεση ζωγραφικής την οποία πρότειναν οι δάσκαλοι στα παιδιά. Αρχικά, μιλήσαμε στην τάξη για τη σημασία της τέχνης στη ζωή του ανθρώπου. Έπειτα, παρουσιάσαμε τα ρεύματα της τέχνης επιγραμματικά, δείχνοντας αντίστοιχους πίνακες ζωγραφικής για την κατανόησή τους. Ως δραστηριότητα στην τάξη, ανατέθηκε η ελεύθερη ζωγραφική αντιτύπων πινάκων των Ευρωπαίων ζωγράφων και η παρουσίασή τους στην τάξη.
Η έβδομη εργασία (διάρκειας δύο ωρών) αφορούσε την εκμάθηση των ευρωπαικών σημαιών. Τα παιδιά αφού έμαθαν τις σημαίες των χωρών της Ευρώπης, τις ζωγράφισαν απομνημονεύοντας τα χρώματα της κάθε σημαίας. Η εργασία αυτή περιείχε εκτός από τη σημαία και παιγνίδι-ακροστοιχίδα με την πρωτεή﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ποδοτικα των δραστηριοριεςτους πεδιο και πιθανον να τις χρησιμοποιησουν α στους μαθητες να μαθουν καινουριες εννοιες, ουσα της κάθε χώρας.
Ως τελευταία εργασία ανατέθηκε στα παιδιά η εκμάθηση τριών ευρωπαικών χορών (βαλς, κερκυραικός και ταραντέλλα), τους οποίους και παρουσίασαν στην τελικήγιορτή του σχολείου με τη βοήθεια της καθηγήτριας φυσικής αγωγής Γεωργοπούλου Ειρήνη.


2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΥΚΙΜΜΗΣ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Τελειώνοντας τη διαθεματική μας εργασία σχετικά με τον πολιτισμό των χωρών της Ευρώπης, θα ήταν χρήσιμο να αναφερθούμε στις εντυπώσεις που μας άφησε η σχολική αυτη δραστηριότητα, καθώς επίσης και στην επίτευξη των στόχων της.
Από την πλευρά των εκπαιδευτικών, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι η δραστηριότητα αυτή κίνησε το ενδιαφέρον των μαθητών, διότι ξεπερνούσε τα πλαίσια του ελληνικού σχολείου, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν, αλλά ταυτόχρονα και να εργαστούν πάνω σε ένα άλλο αντικείμενο που έχει σχέση με τις χώρες της Ευρώπης. Βοήθησε επίσης τους μαθητές να εμπεδώσουν την πολύπλευρη έννοια του πολιτισμού και τις συναφείς έννοιες που συμπεριλαμβάνει, όπως παραδείγματος χάριν την έννοια των ηθών και των έθιμων, της τέχνης, της ιστορίας και της γλωσσικής διαφορετικότητας. Αρχικά υπήρχε η εντύπωση ότι τα παιδιά της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού θα δυσκολεύονταν να εργαστούν και να πραγματευτούν τη δύσκολη έννοια του πολιτισμού. Ωστόσο, τα παιδιά έδειξαν αμέσως ενδιαφέρον, το οποίο αυξανόταν κατά τη διάρκεια του προγράμματος από τη συνεχή εναλλαγή των δραστηριοτήτων και το οποίο σε συνδυασμό με την πρωσοπική πρωτοβουλία και την ομαδική συνεργασία έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αξιοσημείωτο είναι να αναφέρουμε ότι το πέρασμα από τη συγκέντρωση πληροφοριών στην αποτύπωση σε χαρτόνι ή στη ζωγραφική βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν πιο εύκολα τις δύσκολες έννοιες του θέματος μας. Η χρήση των υπολογιστών και του διαδικτύου έκανε τα παιδιά να αισθάνονται χρήσιμα και αποδοτικά, αφού τα ίδια είναι πολύ καλοί χρήστες. Η εργασία αυτή δε θα μπορούσε επομένως να ολοκληρωθεί επιτυχώς, εάν δεν υπήρχε η καλή συνεργασία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και η πολύτιμη βοήθεια του διευθυντή του 2ου δημοτικού σχολείου Λευκίμμης.
Όσον αφορέ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽τεσιουραμειώσουμε τα εριεςτους πεδιο και πιθανον να τις χρησιμοποιησουν α στους μαθητες να μαθουν καινςυριες εννοιες, ά στην επίτευξη των στόχων, θα πρέπει να σημειώσουμε τα εξής:
-          σε γνωστικό επίπεδο, η προσπάθεια προσέγγισης και κατανόησης των εννοιών πάνω στις οποίες εργαστήκαμε πιστεύουμε ότι επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό.
-          Σε επίπεδο συνεργασίας των ομάδων, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι, παρά τις αρχικές δυσκολίες προσαρμογής, τα παιδιά άρχιζαν να συνηθίζουν τις ομάδες τους, να μοιράζουν τις εργασίες και να βοηθούν ο ένας τον άλλον.
-          Σε επίπεδο συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών, αποδείχθηκε ότι οι μαθητές αρχικά έχουν ανάγκη καθοδήγησης. Πρέπει όμως να εξηγήσουμε ότι τα παιδιά μας εξέπλητταν ευχάριστα με τις ιδέες τους και την πολύτιμη βοήθεια τους στην υλοποίηση των στόχων μας.
Τέλος, είναι απαραίτητη η αναφορά στις εντυπώσεις που άφησε το σχολικό πρόγραμμα στους ίδιους τους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί προτείναμε στα παιδιά να  μας εξηγήσουν με λίγα λόγια τι αποκόμισαν από το πρόγραμμα που υλοποιήθηκε τη χρονιά που πέρασε. Ελεύθερα λοιπόν έγραψαν τις εντυπώσεις τους. Συνοπτικά αξίζει να σημειώσουμε ότι στα παιδιά κινησε το ενδιαφέρον η εναλλαγή από την τάξη στην αίθουσα των υπολογιστών και η ελευθερία χρήσης τους υπό την επίβλεψη των δασκάλων. Επίσης τους άρεσε η διαδικασία της συνεργασίας με τους συμμαθητές τους, η διαδικασία των κατασκευών και τέλος η παρουσίαση των εργασιών από τους ίδιους. Η δημιουργία λοιπόν ενός έργου έχει πολύτιμη αξία διότι δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν καινούριες πληροφορίες, να τις κατατάξουν στο ήδη υπάρχον γνωστικό τους πεδίο και να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα.
Ολοκληρώνοντας, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι η διαθεματική εργασία στο σχολείο δίνει πραγματικά τη δυνατότητα στους μαθητές να κατανοήσουν έννοιες, να εμβαθύνουν σε αυτές, να εργαστούν μόνα τους και σε ομάδες και να συνεργαστούν και τέλος να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες στο χώροταξικό και χρονικό πλαισιο του σχολείου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.