25 Ιουν 2014

Βιότοπος Αλυκών: Πηγή ζωής, Ε΄ ΤΑΞΗ, 2013-2014.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


«ΒΙΟΤΟΠΟΣ ΑΛΥΚΩΝ: ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ»
 
                                                                                                                         










ΤΑΞΗ: Ε’
ΔΑΣΚΑΛΑ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2013-14

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
·        Γεωγραφικά, μορφολογικά και ιστορικά στοιχεία του τόπου.
·        Χλωρίδα και πανίδα της περιοχής των Αλυκών.
·        Μόλυνση και ανθρώπινες παρεμβάσεις στην περιοχή.

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
Προσεγγίσαμε τις παρακάτω διαστάσεις του θέματος:
§  Περιβαλλοντική: το νερό είναι φυσικός πόρος απαραίτητο για την ύπαρξη ζωής, υδροβιότοπος (χλωρίδα, πανίδα), θάλασσα.
§  Κοινωνική: ανθρώπινες δραστηριότητες και η επίδρασή τους στο περιβάλλον.
§  Αισθητική: ανακάλυψη της ομορφιάς της ζωής.
§  Οικονομική: αλιεία, τυχόν τουριστική αξιοποίηση του υδροβιότοπου.

ΣΤΟΧΟΙ
Ø Γνωστικοί: να γνωρίσουν και να ασχοληθούν με το περιβάλλον της περιοχής τους. Να συνειδητοποιήσουν τις βασικές αιτίες ρύπανσης του νερού καθώς και τις επιπτώσεις τους στον άνθρωπο. Να μάθουν να παρατηρούν και να αντλούν πληροφορίες.
Ø Συναισθηματικοί: να γνωρίσουν τη συναισθηματική αξία του νερού και της φύσης.
Ø Ψυχοκινητικοί: να επικοινωνούν και να συνεργάζονται.
Ø Άλλοι στόχοι: να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις εικαστικές τέχνες, το θέατρο και τη μουσική.



ΣΤΑΔΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα : «Βιότοπος Αλυκών: Πηγή Ζωής» επιλέχθηκε από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές της Ε’ τάξης του Σχολείου μας για να γίνει μια εις βάθος γνωριμία με έναν τόπο που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ζωής των κατοίκων του τόπου μας και στοιχείο της ταυτότητας της Λευκίμμης.
Αρχικά υπήρξε μελέτη των γεωγραφικών και ιστορικών στοιχείων του τόπου. Οι μαθητές συγκέντρωσαν χάρτες της περιοχής, φωτογραφίες παλιές και νεώτερες, σχεδίασαν οι ίδιοι χάρτες, έφτιαξαν ανάγλυφους χάρτες της περιοχής και έκαναν περιήγηση του τόπου με το πρόγραμμα Google Earth.
Επίσης μελέτησαν την ιστορία της περιοχής. Στα πλαίσια αυτά επισκέφτηκε το Σχολείο μας ο κ. Ασπιώτης Νίκος, συγγραφέας του βιβλίου «Οι Αλυκές Λευκίμμης στη νεότερη εποχή. Το αλάτι- Ο χώρος- Οι άνθρωποι (1864-1993)» και παρουσίασε την ιστορία του τόπου των Αλυκών. Μετά την παρουσίαση συζήτησε με τους μαθητές οι οποίοι έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ένα χώρο ταυτισμένο με τη ζωή του τόπου μας.
Στα πλαίσια του Προγράμματος μας οι μαθητές της Ε’ τάξης το διάστημα 6-7 Μαρτίου 2014 επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλιππιάδας. Οι υπεύθυνοι του Κέντρου ξενάγησαν τους μαθητές στη λίμνη  Ζηρού όπου μελέτησαν το οικοσύστημα της λίμνης και έκαναν διάφορες μετρήσεις. Στη συνέχεια επισκέφτηκαν τα ιαματικά λουτρά Χανόπουλου. Την επόμενη μέρα μετά από εισήγηση των υπευθύνων του ΚΠΕ σχετικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επισκεφτήκαμε την τεχνητή λίμνη του Λούρου με το φράγμα και το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στο οποίο ξεναγηθήκαμε, το ρωμαϊκό υδραγωγείο της Νικόπολης και τις πηγές Αγίου Γεωργίου όπου είδαμε τον παραδοσιακό υδρόμυλο και αλευρόμυλο.

Το επόμενο διάστημα οι μαθητές σε συνεργασία με τους υπευθύνους του ΚΠΕ Λευκίμμης και τον βιολόγο κ. Γκίνη Σταμάτη επισκέφτηκαν τον χώρο των Αλυκών όπου και μελέτησαν την πανίδα και χλωρίδα του τόπου. Ιδιαίτερη στιγμή ήταν η παρακολούθηση από κοντινή απόσταση και με κιάλια που μας προμήθευσε το ΚΠΕ των περίφημων Φλαμίνγκο καθώς και άλλων υδροβιότοπων πτηνών της λίμνης των Αλυκών.

 Επιπλέον το ΚΠΕ Λευκίμμης μας παραχώρησε υλικό με την ιστορία των Αλυκών, τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής και έγινε μια παρουσίαση των θεμάτων αυτών στο σχολείο.
Τέλος οι μαθητές στη διάρκεια του Προγράμματος  συγκέντρωσαν στοιχεία για τη χλωρίδα και την πανίδα  του βιότοπου των Αλυκών, έγραψαν κείμενα κι έλυσαν ασκήσεις.   







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.